Umieszczony przez 10:18 Duchowość monastyczna

Co to jest prawda? W poszukiwaniu autentycznych wartości

Kto kocha prawdę i szuka jej, ten ma odwagę usłyszenia prawdy nawet nieprzyjemnej. Kto szuka prawdy, pozwala innym się wypowiadać, nie upiera przy swoim zdaniu, aby się nie zamknąć we własnym ciasnym subiektywizmie.

Prawda jest fundamentalną wartością życia ludzkiego i chrześcijańskiego. Mówi się o św. Janie, że jest Apostołem miłości i słusznie się to mówi. Ale św. Jan równie często i z równym naciskiem mówi o prawdzie. Całe życie w Nowym Testamencie opiera się na tych dwóch wartościach: prawda i miłość. Ponieważ prawda jest czymś tak bardzo rdzennym dla człowieka, nic tak głęboko nie paczy charakteru człowieka jak zakłamanie. A wymagania prawdy idą bardzo głęboko. Jest prawda w poznaniu, prawda w mowie i prawda w postępowaniu.

O prawdzie w poznaniu częściowo już mówiliśmy, gdy podkreślaliśmy znaczenie solidnej doktryny dla przełożonego i dla konwentu. Prawdę poznania ma ten, którego sąd o rzeczach odpowiada rzeczywistości. Kto sądzi o rzeczach niezgodnie z rzeczywistością, jest w błędzie. Błędne poznanie, błędna nauka, błędne przekonanie to bardzo wielkie zło. Złem jest również brak zdrowego rozsądku, który prowadzi do błędu w praktycznej ocenie sytuacji.

Dążenie do poznania prawdy różni się od dzisiejszego pędu do nabywania wiedzy, podporządkowanego zazwyczaj celom zawodowym. Różni się ono także od tego „kapitalizmu intelektualnego”, który dąży do posiadania, do umeblowania czaszki mnóstwem wiadomości, aby błyszczeć nimi i wynosić się nad innych, a nie dąży do poznania prawdy, aby jej się poddać i całe swe życie według niej zreformować. Jest w tym pewna perwersja ludzkiego umysłu, która prowadzi do duchowego zaślepienia. Spotyka się ją i w klasztorach, częściej w męskich.

Kto kocha prawdę i szuka jej, ten ma odwagę usłyszenia prawdy nawet nieprzyjemnej. Kto szuka prawdy, pozwala innym się wypowiadać, nie upiera przy swoim zdaniu, aby się nie zamknąć we własnym ciasnym subiektywizmie / Fragment książki Miejsce Łaski

Piotr Rostworowski OSB/EC – benedyktyn, pierwszy polski przeor odnowionego w 1939 roku klasztoru w Tyńcu. Więzień za czasów PRL-u. Kameduła – przeor eremów w Polsce, Włoszech i Kolumbii. W ostatnim okresie życia rekluz oddany całkowitej samotności przed Bogiem. Zmarł w 1999 roku i został pochowany w eremie kamedulskim we Frascati koło Rzymu. Był zawsze bliski mojemu sercu – napisał po Jego śmierci Ojciec Święty Jan Paweł II. Autor licznych publikacji z dziedziny duchowości i życia wewnętrznego.


Fot. Archiwum Opactwa Benedyktynów w Tyńcu

(Visited 663 times, 1 visits today)


Jeśli zainteresował Cię nasz materiał, mamy dla Ciebie propozycję! Możesz otrzymywać raz w tygodniu, w sobotę o 19:00, e-mail z najnowszymi artykułami z portalu cspb.pl. Wystarczy, że zapiszesz się do naszych powiadomień poniżej...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.

Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.

To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!

Zamknij