Umieszczony przez 11:05 Liturgia

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego. Czas łaski

Strumień nowego czasu, spadający z przebitego boku Jezusa, zbudowany jest z gałązek gipsówki. W jego bieg wpięte są winogrona białe (woda), potem różowe i ciemnoniebieskie (krew).

Nasze zbawienie dokonało się w Wielki Piątek, gdy Jezus Chrystus na krzyżu złożył z siebie jedyną i całkowitą Ofiarę Nowego i Wiecznego Przymierza za nasze grzechy.

Liturgia Męki Pańskiej w Wielki Piątek nie pozwala pokazać nowego wymiaru, który wtedy się otworzył, bowiem skupia uwagę na wniesieniu do kościoła zasłoniętego krzyża, który po odsłonięciu jest uroczyście adorowany i ustawiony na Ołtarzu Ofiary.

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego, kiedy krzyż stoi obok ołtarza, otwiera taką możliwość.

Dzisiaj mamy wygodne i dokładne zegarki, ale one służą do odmierzania tego samego czasu, który przesypywaniem piasku odmierzała dawna klepsydra.

To czas zwykły (chronos).

Kiedy bok Jezusa Chrystusa, wiszącego na krzyżu, przebiła włócznia, docierając do Jego serca, otworzył się inny wymiar czasu (kairos) – czas łaski.

Cały krzyż stoi w zarysie klepsydry, której dolna część, ze względu na szczupłość miejsca, została obrócona w bok (zdjęcie krzyża od prawej strony, obok).

Strumień nowego czasu, spadający z przebitego boku Jezusa, zbudowany jest z gałązek gipsówki. W jego bieg wpięte są winogrona białe (woda), potem różowe i ciemnoniebieskie (krew).

Przy winogronach pojawiają się liście. Część z nich ma blaszki zielone, z niewielkimi polami przebarwień czerwonych, ale inne zieleni mają niewiele, jakby reszta blaszki nasiąkła krwią.

Każdy z sakramentów jest owocem Krzyża.

Kompozycja pokazuje, że czas życia (od naszego chrztu) nie polega na jałowym przesypywaniu piasku.

Nasze życie jest czasem łaski, który ma przynieść w nas obfite i trwałe owoce Zbawczej Ofiary Chrystusa.


Fragment publikacji Słowo i kwiat. Wybrane kompozycje liturgiczne z kościoła tynieckiego 2013-2017


Hieronim St. Kreis OSB – urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990–2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele tynieckim, kontynuuje od 2013. Opublikował: podręcznik ikebany liturgicznej “Kwiaty w kościele. Tajemnice układania”  (tomy 1–3b); “Tyniecka ikebana” (tomy 1–2); tomiki wierszy: “Strumień żółtego piasku”, “Jak leci”, “Co się stało”, “Przed Ikoną”, “Kołonotatnik”, “Msza z kolędą”.


Zdjęcie wyróżniające: Borys Kotowski OSB

(Visited 928 times, 1 visits today)


Jeśli zainteresował Cię nasz materiał, mamy dla Ciebie propozycję! Możesz otrzymywać raz w tygodniu, w sobotę o 19:00, e-mail z najnowszymi artykułami z portalu cspb.pl. Wystarczy, że zapiszesz się do naszych powiadomień poniżej...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.

Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.

To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!

Zamknij