Umieszczony przez 11:36 Liturgia

Wielki Piątek Męki Pańskiej

Posłuszeństwo Jezusa jako człowieka było Jego doświadczeniem, a nam, gdy jesteśmy posłuszni, daje rękojmię zbawienia.

Iz 52,13–53,12

Przytoczona dziś w całości Czwarta i ostatnia Pieśń o Słudze Jahwe zjednała Prorokowi miano „Piątego Ewangelisty Męki Pańskiej”: tyle szczegółów z tej pieśni sprawdza się w opisach ewangelijnych, co wielokrotnie podkreślają księgi Nowego Testamentu. Najważniejsze są jednak w dziś czytanej perykopie zawsze aktualne prawdy o męce i śmierci Jezusa Chrystusa. Są to: przyjęte z pokorą odrzucenie ze strony ludzi (obraz trędowatego oraz fakt: policzony pomiędzy przestępców); szeroko tu rozprowadzona idea zamierzonej i uznanej przez Boga na tej drodze dokonanej całkiem dobrowolnej ekspiacji za grzechy, i to nie za swoje, lecz za nasze; przykłady cierpliwości (Baranek) i zarazem miłości przebaczającej (orędownictwo za przestępcami); rozmaite błogosławione skutki tej śmierci dla objętych tą ekspiacją (usprawiedliwi wielu); świetlana przyszłość po śmierci Sługi tak dla niego samego, jak dla zdobytych przez niego tłumów.

Hbr 4,14–16; 5,7–9

Niniejsze zestawienie dwóch urywków tego listu w jedną perykopę ma na celu wywołanie w nas ufności, że otrzymamy odpowiednią łaskę dzięki Jego miłosierdziu. Perykopa uwydatnia ważną dla nas ludzką stronę kapłańskiego dzieła Jezusa Chrystusa. Jest nią współczujące miłosierdzie Jego względem nas udowodnione podjęciem przez Niego bolesnych doświadczeń w imię solidarności z nami: Jezus chciał być do nas podobnym we wszystkim, z wyjątkiem grzechu. Suma tych doświadczeń Jezusowych (nie tylko od Getsemani do krzyża) otrzymała tu formę Jego modlitwy błagalnej o uwolnienie od śmierci. Zaskakujące jest potem stwierdzenie: został wysłuchany dzięki swojej uległości. Najłatwiej jest zrozumieć ten paradoks w ten sposób, że został Jezus uwolniony od śmierci przez takie zmartwychwstanie, którym mógł podzielić się z nami. Posłuszeństwo Jezusa jako człowieka było Jego doświadczeniem, a nam, gdy jesteśmy posłuszni, daje rękojmię zbawienia.

J 18,1–19,42

Janowy opis Męki, choć nie najdłuższy, zawiera najwięcej elementów własnych, materiału dialogowego i refleksji teologicznej. Dominującą ideą jest przy tym godność królewska Jezusa Chrystusa. Przy wychodzeniu z Getsemani same Jego słowa: Ja jestem powalają na ziemię tych, którzy przyszli Go pojmać (18,6). Z niebywałą godnością Jezus odpowiada na pytanie Annasza o naukę i na reakcję sługi wymierzającego Mu policzek (18,20–23). Dialog z Piłatem w sposób typowy dla Jana – przez sprostowanie niezrozumienia – precyzuje istotę władzy królewskiej Jezusa (18,33–38), a potem podkreśla względność władzy Piłata (19,11). Żołnierze rzymscy szydzą z Jezusa jako z króla (19,1–3). W dialogu Piłata z tłumami żydowskimi cztery razy pada słowo król (18,39; 19,12.14.15). Tego tytułu, który zdecydował o wyroku śmierci na Jezusa, nie zmienia Piłat (19,19–22). Na pogrzeb Jezusa Nikodem przynosi iście królewską ilość wonności (19,39).


Fragment książki Przy stole Słowa, tom 2 (Wielki Post, Okres Wielkanocny)


Augustyn Jankowski OSB (ur. 14 września 1916 w m. Złotoust na Uralu, zm. 6 listopada 2005 w Krakowie), właściwie Bogdan Jankowski – benedyktyn, opat tyniecki, biblista, redaktor naukowy Biblii Tysiąclecia, członek Papieskiej Komisji Biblijnej Kongregacji Nauki Wiary, doktor honoris causa PAT. Autor wielu publikacji z dziedziny biblistyki, m.in. Aniołowie wobec ChrystusaBiblijna teologia czasuBiblijna teologia przymierzaDwadzieścia dialogów JezusaRozmowa o Apokalipsie.


Fot. Borys Kotowski OSB

(Visited 548 times, 1 visits today)


Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.

Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.

To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!


Zamknij