Umieszczony przez 09:54 Duchowość monastyczna

Pytania do św. Bazylego Wielkiego (2) Co należy sądzić o tych, którzy bronią grzeszników?

Sąd o nich powinien być, jak mi się wydaje, surowszy od tego, jaki wskazał Pan…

Z jakim usposobieniem powinno się przyjmować  karę?

Z takim jak chorego syna, którego ojciec lub lekarz jest zatroskany o jego życie. Chociaż [ojciec/lekarz] podaje coś przykrego w smaku lub gorzkiego, by wyleczyć syna, to jednak syn wie, że ojciec nie może zaniedbać niczego, co służy zdrowiu dziecka, ani nie wolno mu oszukiwać lekarza.

Kim jest ten, kto żywi urazę do karcącego?

[Taka osoba] ani nie pojęła niebezpieczeństwa grzechu, szczególnie wobec Boga, ani nie poznała korzyści płynących z pokuty, ani nie uwierzyła temu, który powiedział, że kto kocha, pilnie karci (Prz 13,24). Pozbawia się ona także korzyści, o której powiedziano: Sprawiedliwy będzie mnie karał miłosiernie i będzie mnie napominał (Ps 141(140),5 (LXX)). Taka osoba trwa wśród braci ze szkodą dla innych, ponieważ osłabia i przeszkadza duszom tych, którzy mogą robić postępy.

Co należy sądzić o tych, którzy bronią grzeszników?

[Sąd o nich powinien być], jak mi się wydaje, surowszy od tego, jaki wskazał Pan, mówiąc, że lepiej by było dla niego, aby mu kamień młyński zawieszono na szyi i wyrzucono w morze, niż żeby miał być powodem zgorszenia dla jednego z tych małych (Łk 17,2). Ten bowiem, który zgrzeszył, nie otrzymuje już nagany, aby się poprawił, lecz obronę, aby się utwierdził w swoim grzechu. Ponadto również innych pobudza do podobnego występku. A zatem słowa: „Jeśli nie ukażecie godnych owoców pokuty, zostaniecie wycięci i wrzuceni w ogień”, odnoszą się do tego, kto broni grzeszników. Tak samo to, co powiedział Pan w innym miejscu: Jeśli prawe twoje oko jest powodem twojego zgorszenia, wyłup je i odrzuć od siebie, lepiej jest bowiem dla ciebie, aby zginął jeden z twoich członków, niż całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła (Mt 5,29).


Fragment publikacji Mały Ascetikon


Św. Bazyli Wielki (ok. 329-379), biskup w Cezarei Kapadockiej, wybitna postać w historii chrześcijaństwa, zwłaszcza w kontekście życia monastycznego i teologii. Jego Pisma ascetyczne należały w starożytności i należą do dzisiaj, zwłaszcza na chrześcijańskim Wschodzie do ścisłego kanonu lektur duchowych. Stanowią podstawę teologiczną całego monastycyzmu wywodzącego się z tradycji greckiej, a nadto przez przekład łaciński, wywarły znaczny wpływ na prawodawstwo zakonne Zachodu.


Fot. Marcin Marecik / Na zdjęciu: fragment polichromii z kaplicy Opactwa Benedyktynów w Tyńcu. Autor polichromii: Michał Szwarc.

(Visited 310 times, 1 visits today)


Jeśli zainteresował Cię nasz materiał, mamy dla Ciebie propozycję! Możesz otrzymywać raz w tygodniu, w sobotę o 19:00, e-mail z najnowszymi artykułami z portalu cspb.pl. Wystarczy, że zapiszesz się do naszych powiadomień poniżej...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.

Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.

To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!

Zamknij