— Z jakim usposobieniem powinno się przyjmować karę?
Z takim jak chorego syna, którego ojciec lub lekarz jest zatroskany o jego życie. Chociaż [ojciec/lekarz] podaje coś przykrego w smaku lub gorzkiego, by wyleczyć syna, to jednak syn wie, że ojciec nie może zaniedbać niczego, co służy zdrowiu dziecka, ani nie wolno mu oszukiwać lekarza.
— Kim jest ten, kto żywi urazę do karcącego?
[Taka osoba] ani nie pojęła niebezpieczeństwa grzechu, szczególnie wobec Boga, ani nie poznała korzyści płynących z pokuty, ani nie uwierzyła temu, który powiedział, że kto kocha, pilnie karci (Prz 13,24). Pozbawia się ona także korzyści, o której powiedziano: Sprawiedliwy będzie mnie karał miłosiernie i będzie mnie napominał (Ps 141(140),5 (LXX)). Taka osoba trwa wśród braci ze szkodą dla innych, ponieważ osłabia i przeszkadza duszom tych, którzy mogą robić postępy.
— Co należy sądzić o tych, którzy bronią grzeszników?
[Sąd o nich powinien być], jak mi się wydaje, surowszy od tego, jaki wskazał Pan, mówiąc, że lepiej by było dla niego, aby mu kamień młyński zawieszono na szyi i wyrzucono w morze, niż żeby miał być powodem zgorszenia dla jednego z tych małych (Łk 17,2). Ten bowiem, który zgrzeszył, nie otrzymuje już nagany, aby się poprawił, lecz obronę, aby się utwierdził w swoim grzechu. Ponadto również innych pobudza do podobnego występku. A zatem słowa: „Jeśli nie ukażecie godnych owoców pokuty, zostaniecie wycięci i wrzuceni w ogień”, odnoszą się do tego, kto broni grzeszników. Tak samo to, co powiedział Pan w innym miejscu: Jeśli prawe twoje oko jest powodem twojego zgorszenia, wyłup je i odrzuć od siebie, lepiej jest bowiem dla ciebie, aby zginął jeden z twoich członków, niż całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła (Mt 5,29).
Fragment publikacji Mały Ascetikon
Św. Bazyli Wielki (ok. 329-379), biskup w Cezarei Kapadockiej, wybitna postać w historii chrześcijaństwa, zwłaszcza w kontekście życia monastycznego i teologii. Jego Pisma ascetyczne należały w starożytności i należą do dzisiaj, zwłaszcza na chrześcijańskim Wschodzie do ścisłego kanonu lektur duchowych. Stanowią podstawę teologiczną całego monastycyzmu wywodzącego się z tradycji greckiej, a nadto przez przekład łaciński, wywarły znaczny wpływ na prawodawstwo zakonne Zachodu.
Fot. Marcin Marecik / Na zdjęciu: fragment polichromii z kaplicy Opactwa Benedyktynów w Tyńcu. Autor polichromii: Michał Szwarc.
Jeśli zainteresował Cię nasz materiał, mamy dla Ciebie propozycję! Możesz otrzymywać raz w tygodniu, w sobotę o 19:00, e-mail z najnowszymi artykułami z portalu cspb.pl. Wystarczy, że zapiszesz się do naszych powiadomień poniżej...
Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.
Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.
To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!