Umieszczony przez 11:32 Liturgia

Chrystus – Żywa monstrancja. Święto Przemienienia Pańskiego

Tłem dla kompozycji jest sam marmur ołtarza, chociaż pusta rama na tła okazała się konieczna do osadzenia ramion krzyża – ołtarza Baranka Nowego i Wiecznego Przymierza, za monstrancją, opartą o ramę.

Tłem dla kompozycji jest sam marmur ołtarza, chociaż pusta rama na tła okazała się konieczna do osadzenia ramion krzyża – ołtarza Baranka Nowego i Wiecznego Przymierza, za monstrancją, opartą o ramę. Monstrancję tworzą dwa półkola. Połączone konstrukcje wypełniają gałązki miesiącznicy rocznej ze srebrnymi blaszkami i gipsówka.

W centrum wnęki, na trzech podstawkach ze sklejki w naturalnym kolorze drzewa, stoi walec z kryształowego szkła. Samo naczynie wystąpi w roli postaci i szaty Jezusa.

W szkle osadzona jest biała lilia (oblicze promieniejące) – za nią jest ukryta jasnoróżowa lilia (razem – Jezus w ciele i krwi). Pęd kosodrzewiny symbolizuje Jego Bóstwo. Sam Jezus jest zatem przedstawiony jako monstrancja, odsłaniająca oczom wybranych uczniów światło Jego żywej więzi z Ojcem – światło życia wiecznego.

Szary klin na naczyniu stojącym przy krzyżu ołtarzowym, rozszerzający się w górę, w stronę ołtarza, inicjuje ruch wstępujący spiralnie ku krzyżowi.

Srebrzysto zielone liście funkii pną się jak tańczące smugi spalanego kadzidła. Lilia pomarańczowa – rozpalone węgle; zielone i czerwone owoce dziurawca – grudki kadzidła nad szczytem naczynia.

Alstroemerie wyprowadzone wyżej łukami z naczynia i tańczące między liśćmi funkii w pobliżu krzyża – to znak widzialny zapachu.

Ofiarę przyjmie Bóg Ojciec jako najmilszą woń, w niej bowiem Jego Syn, Jedyny Sprawiedliwy, złoży swoje życie na krzyżu, aby pojednać ludzkość z Bogiem i wyzwolić ją z niewoli grzechu.

O tym paschalnym przejściu rozmawia z Jezusem na górze Przemienienia dwóch uroczystych świadków: Mojżesz (Prawo) i Eliasz (Prorocy).

Sam Bóg Ojciec domaga się od nas posłuszeństwa Chrystusowi, jak w Starym Przymierzu od Izraela domagał się posłuszeństwa Prawu Przymierza. Jezus Chrystus jest żywą Torą – On wypełnia Prawo.


Fragment publikacji Słowo i kwiat. Wybrane kompozycje liturgiczne z kościoła tynieckiego 2013-2017


Hieronim St. Kreis OSB – urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990–2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele tynieckim, kontynuuje od 2013. Opublikował: podręcznik ikebany liturgicznej „Kwiaty w kościele. Tajemnice układania”  (tomy 1–3b); „Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne”; „Tyniecka ikebana” (tomy 1–2); tomiki wierszy: „Strumień żółtego piasku”, „Jak leci”, „Co się stało”, „Przed Ikoną”, „Kołonotatnik”, „Msza z kolędą”.

(Visited 449 times, 1 visits today)


Jeśli zainteresował Cię nasz materiał, mamy dla Ciebie propozycję! Możesz otrzymywać raz w tygodniu, w sobotę o 19:00, e-mail z najnowszymi artykułami z portalu cspb.pl. Wystarczy, że zapiszesz się do naszych powiadomień poniżej...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi artykułami, informacjami dotyczącymi projektu "Filokalia" oraz nowościami wydawniczymi? Jeśli tak, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie znajdziesz formularze do zapisu na nasze newslettery.

Czytelnicy i słuchacze naszych materiałów dostępnych w księgarni internetowej, na stronie cspb.pl, kanale YouTube oraz innych platformach podcastowych mogą być zainteresowani, w jaki sposób mogą nas wesprzeć. Od jakiegoś czasu istnieje społeczność darczyńców, którzy aktywnie i regularnie wspierają nasze działania.

To jest tylko pewna propozycja, możliwość wsparcia — jeżeli uważasz, że to, co robimy, jest wartościowe i chcesz dołączyć do darczyńców, od teraz masz taką możliwość. Z góry dziękujemy za każde wsparcie!

Zamknij